måndag 8 mars 2010

Årets bild

Lugn dag på redaktionen idag. De två första veckorna av praktiken har rullat förbi och det känns riktigt bra att få vara ute i det verkliga livet. Jobben har varit av blandad karaktär men mycket barn och skidåkning har det blivit på mitt schema. Har insett att jag måste bli snabbare på att redigera också så tips och trix mottages, någon som sitter inne på någon bra tutorial över redigering kanske?

I fredags var jag ensam på fotoredaktionen då de andra fotograferna var iväg och bevakade skicrosstävlingar eller var på årets bild i Örebro. Årets bild hade kanske varit något att vara på till nästa gång istället det. Kul att få se alla prisvinnarna nu efter också, en väldig blandning av bilder och många fina. Vinnarbilden hade jag nästan trott skulle bli någon annan däremot.
Uppmärksammade även att en fotograf på min kommande praktikplats, NWT, plockade hem första priset för årets nyhetsbild. Kul! Ser fram emot att få ögna igenom boken när den kommer.

1 kommentar:

Toffe Boffe sa...

Nädå, nu har du fått allt om bakfoten. Grejen är att göra färre jobb per dag, max 2-3 är min filosofi!

Skämt åsido, har jag bråttom så brukar jag göra all redigering i camera raw (ställa vitbalans, fixa ljusheten och kontrasten - sen klart typ). Sen är det också bra att jobba med script. Märker du att du gör vissa steg i samma ordning hela tiden så kan du göra det snabbare med script.

Ex. jag trycker F1+Shift på tangentbordet och då läggs alla lager samman, bilden konverteras till 8-bitar och sparas i min urvalsmapp. Snabbt och enkelt!