fredag 28 maj 2010

Söderhamns-Kuriren säger upp fotografer

När jag växte upp var jag var jag van vid att varje morgon sätta mig ner vid bordet och äta frukost och bläddra i morgontidningen för att läsa nyheter, kolla på bilder och främst då kolla igenom olika tabeller under sporten. Tidningen jag hade framför mig var Söderhamns-Kuriren, en tidning som har blivit väldigt uppmärksammad efter föregående vecka då de gick ut med att de tänker säga upp alla sina fotografer för att istället ersätta dem med journalister som kan fotografera. Ett beslut som visar på hur tidningen nedvärderar bildens betydelse samt fotografens yrke och gör många fotografer oroliga för hur framtiden kommer att se ut.

Ledningen bakom beslutet säger sig vilja erbjuda sina läsare mer kvalitet, något som dagens fotografer inte kan erbjuda ens om de skolar om sig till journalister. Jag anser att det är ett beslut helt fattat utan kunskap om bildjournalistik och dess viktiga betydelse, men det är ju tydligen inte det viktigaste för denna tidning utan det är att det ska finnas texter.. och texter.. och texter...

Stefan Carlzon är en av fotograferna som kommer att sägas upp. Han började på tidningen som 17-åring och har jobbat där i 40 år nu, snart är han arbetslös istället. Läs om honom och beslutet i senaste numret av Journalisten, eller på den här länken.


Imorgon reser jag norrut till just Söderhamn en sväng. Tanken är att vi sommarvikarier på de olika fotoavdelningarna på Hälsingetidningar ska träffas, ev. med övriga anställda, på lördag för att prata bilder och äta lite gott. Troligtvis kommer det jag skrivit om ovan vara en hett ämne som kommer att diskuteras också. Därefter styr jag vidare upp till Sundsvall för att ha praktikmöte med klassen innan jag på tisdag återvänder ner till Karlstad för min sista vecka av praktiken. Kommer sakna det..

Har ni någon gång funderat på hur en bild som är tagen i samma sekvens som fotografen blir nersprutad med Pommac från lyckliga prisvinnare och påbörjar sin flykt ser ut? Jag har svaret:

3 kommentarer:

Anders Nordlén sa...

Galet vilken skillnad det är att se bilden när man sitter på jobbdatorn jämfört med laptopen jag fixade den på. Vilken skillnad, inge vidare att ha den bärbara som refrens när man fixar bilder tydligen.

Erik Mårtensson sa...

Det är det fina med att skicka direkt från kameran. Man slipper tänka på sånt där=)
Ska du inte vara i Värmland i sommar, grabben?! hade vart kul o få fightas lite med dig under semestern.

Du har gjort väldigt bra ifrån dig ska du veta, o det var kul att få jobba med dig några dagar.

Må fint!

Anders Nordlén sa...

Jag kan tänka mig det! :P Blir inte mycket Värmland för min del i sommar, tyvärr! Hade varit kul att få jobba några pass till med dig i sommar och suga åt sig lite av dina erfarenhet :) Men den chansen kanske dyker upp vid något mer tillfälle, vem vet!

tack så jättemycket, känns bra att få höra nu när praktiken är över. Var riktigt kul att få jobba med dig med, synd att det inte blev så mycket bara.