lördag 5 juni 2010

Filip & Fredrik

Som Johan och Erik gissade så tillhör benen på den förra bilden succéduon Filip och Fredrik. I torsdags styrde jag och min reporter bilen mot Grums där paret bor nu under sommaren för att spela in sin nya serie "Lite sällskap" som kommer att visas till hösten. I bilen funderade vi på hur de skulle vara att träffa, om de skulle ha en "tvsida" och en annan personlig sida men det visade sig att de är exakt så sköna och spontana som de är på tv.

När vi väl kom till den gamla prästgården visade det sig att de var försenade tillbak från inspelningsplatsen. Så medan reportern slog sig ner i den gassande solen och gick igenom sina frågor började jag leta fotomiljöer. Eftersom vi medier hade blivit tilldelade en halvtimme var kändes det nästan skönt att de var lite sena så att man hann reka området först då man förstod att det nog skulle bli stressigt fram mot slutet, vilket det även blev. Så tack vare förarbetet hade jag mina idéer klara när det var dags för plåtningen.

Fredrik visade sig även vara fotointresserad och plåtade själv med Canon och visste hur han skulle posera:
- ja men han har ju vidvinkel, då lägger jag fram benet så här så blir det en schysst bild!

Bilderna gick sen på ettan, ettan på nöjet och på ett uppslag. Så här blev nöjesettan:




Ska samtidigt passa på att tipsa er om en bra utställning på temat gränser som just nu visas på Galleri KG52 i Stockholm. Det är avgångsklassen från bildjournalistikutb. som ställer ut sina examensjobb, väldigt bra och helt klart värda besök! Se mer av dem och deras projekt här.

4 kommentarer:

Erika Berglund sa...

Kul att få plåta de där sköna killarna, snygg etta, hade gärna sett hela uppslaget. Ligger några bilder på nätet? Hade /E

Erik Nygren sa...

ahaa så du fotar med Canon också :)
bra grejer det!
vad kör du för OS på dator? Windows eller MAC ?

När du fotar med blixt som här, kör du med blixten på kameran eller löst brevid då?

ha det gött

Anders Nordlén sa...

Erika:
Aa det var riktigt skoj =) Kikade över webben och såg att det låg ett par bilder till där: http://nwt.se/noje/article718230.ece

Erik:
Jajemän, Canonist jag =) Beställer ny kamera imorgon är det tänkt.
Just nu sitter jag med windows i knät men har en mac liggandes hemma i Söderhamn som jag bara har vågat mig på att starta och stänga av än så länge :p

Kör med blixten på kameran men skulle gärna ha köpt mig en sladd för att få lös den istället så man kan styra blixtljuset lite mer. Men innan dess ska jag försöka lära mig mer om hur det funkar att fota med blixt så att jag lär mig det iaf =) Har du några sköna tips du som kan?

Haare!

Arvid Jakobsson sa...

Härlig bild! alltid tekniskt perfekta bilder också! körde du -1 på blixten?