onsdag 5 maj 2010

Shadow doesn´t come from nowhere!

Att plåta med blixt kan vara väldigt tacksamt och ge sköna effekter men jag har alltid hållit mig borta från blixtar och jobbat med det naturliga ljuset istället. Mycket kanske för att jag inte har lärt mig att hantera blixtar? Hur som helst så är det något jag skulle vilja lära mig och jag har därför tvingat mig själv att plåta vissa jobb med blixt under den här veckan bara för att. Och ibland behövs det verkligen, speciellt när man plåtar i jpeg och inte kan rädda upp himlen i efterhand till exempel. Japp, jag plåtar i jpg nu och inte raw. PS accepterade inte 7D´s rawfiler och jag har inte orkat sätta mig in i att lösa det ännu. Fick istället en anledning till att våga testa att använda blixten.

En bild från ett av veckans jobb, taget med blixt då förstås:


När vi ändå är inne på det här med blixtar måste jag rekommendera er att se YFO´s blixtshow under SFF´s årsstämma. Till sin hjälp hade de "4 Canon i en rigg med ljus av 4st Pro-8 och 2st strobeinställda D4 samt 5st D1:or." Läs mer om hur de gick till vida och se videon på deras hemsida.

2 kommentarer:

Ugglan sa...

Har för mig att Adobe har något gratisprogram som heter DNG converter eller liknande. Kanske dock tar tid man inte har i jobbet:)

Lisa Andersson sa...

Hej! kolla så din version av camera raw, fungerar med 7Dn.. finns på adobes sida.. och fungerar inte det får du ladda hem den version som fungerar med din kamera och ditt PS.. Jag kan t.ex inte använda RAW-format i CS2 (för CR version som funkar med min kamera fungerar ej med PS CS2 t.ex) men i CS3 fungerar det :) Hoppas det fungerar!