fredag 27 januari 2012

GoPro + hundspann=

Igårmorse styrde vi ut i hälsingeskogarna för att göra ett reportage om hundspannsåkning. Tidigt föddes en idé i mitt huvud om att det här kanske var ett jobb där jag faktiskt skulle kunna använda mig av min GoPro-kamera. Men även om tanken faktiskt var väldigt bra visade det sig att genomförandet var mycket sämre.

De som har åkt hundspann tidigare vet hur ivriga hundarna är på att få komma iväg när de väl har kopplats. Att då få stanna efter halva åkturen för att någon dåre skall försöka montera fast en kamera på selen visade sig inte vara något som blev uppskattat. Kameran fästes på ett väldigt dåligt sätt med hjälp av buntband och studsade nog mest runt och fick bilder ur alla möjliga vinklar. Och skojar inte om jag säger att mer än 99% av bilderna blev klappkassa.. 1-2 kanske var okej varav en faktiskt kommer att gå över en helsida i morgondagens Ljusnan. Mer om det då.

2 kommentarer:

Toffe Boffe sa...

Kul ide!

Hur gör du för att utlösa kameran? Wifi-Backpac?

Ska bli kul att se bilderna.

/Åland

Anders Nordlén sa...

Det finns ett kameraläge på GoPro:n där du kan välja att ta stillbilder automatiskt i olika tidsintervaller, så för att få ut en bild matades det flera hundra under åkturen.